Je huis verkopen? 3 tips voor de beste foto’s op Funda

Dat het verkopen van een huis van meerdere factoren afhankelijk is, weten we natuurlijk wel. En dat niet alles te beïnvloeden is ook. Maar weet je dat je wel kan inspelen op het kijkgedrag van de potentiële zoeker?

Het perfecte plaatje

Iedereen houdt namelijk van het perfecte plaatje. Of dat nu op Instagram, Pinterest of één van de vele datingsites is, dat maakt niet uit. We swipen weg als het niet aansluit bij wat we willen zien. En wat willen zien is afhankelijk van je nodig hebt. Maar wat willen we eigenlijk zien en hebben we nodig? Het perfecte plaatje voor jou! De plussen van iets, die jou ertoe hebben bewogen om ergens op te klikken, zoekwoorden in te geven, om door te lezen of gewoon uit nieuwsgierigheid.

Dat is bij het verkopen van een huis niet anders. Daarom is het van belang dat de online presentatie de beste kanten van je huis laat zien! Dat het oog valt op de dingen waar jij ook voor viel toen je er kwam wonen. Je kan dus zelf wel wat doen aan de presentatie van je huis op Funda! En wat?!

Het begint bij de hoofdfoto van een woning, deze wordt heel zorgvuldig gekozen. Soms kan dat de voorkant zijn van de woning, maar ook de achterkant of juist die mooie keuken, de hal met de prachtige glas-in-lood ramen of het speeltuintje voor de deur. In alle gevallen is het die foto die de verwachting waar gaat maken en ervoor gaat zorgen dat potentiële kopers te zien krijgen wat ze ook willen zien. Dan alleen raken ze getriggerd om verder te klikken en te swipen.

Voorbeeld: Iemand is opzoek naar een vrijstaande woning in een kindvriendelijke woonwijk. Je kunt dan de voorkant van het huis laten zien, maar beter is een hoogtefoto zodat de ligging t.o.v. de speeltuinen zichtbaar wordt. Voor mensen die vrijstaand willen wonen in meer rust, is een woning in een kindvriendelijke woonwijk toch niet de eerste trigger.

Maar goed, dit is nog maar de eerste foto! Als een potentiële koper heeft verder geklikt, wat wil hij dan zien? Wat zou jij willen zien?

Tip 1. Een fris huis

Persoonlijke spullen zoals vakantiesouveniers, fotoverzamelingen op het toilet, potjes en flesjes in de badkamer, volle nachtkastjes, knutselwerkjes van de kinderen op de koelkast etc. leiden af. Automatisch wordt er bij het bekijken van foto’s namelijk meteen een eigen invulling gemaakt van de eigen inrichting. Als je neutrale foto’s laat zien, is de kans op verder kijken het grootst.

Tip 2. Daglicht in huis

Het oog wordt getrokken naar licht. Of je nu een zonaanbidder bent of niet. Te weinig daglicht in een woning is een punt waarop veel mensen afhaken. Een gordijn dicht doen kan namelijk altijd. Kortom. Laat zoveel mogelijk daglicht de woning in. Schuif de vitrage open, doe de Luxaflex omhoog (of op 1/3 van boven). Verkoop je de woning in de zomer? Zet de openslaande deuren open, haal het schaduwdoek weg, en creëer lekkere zithoekjes in de tuin, zodat mensen kunnen zien waar ze straks van de zon kunnen gaan genieten.

Tip 3. En als laatste punt; zoveel mogelijk vloeroppervlak.

Dat geeft het idee van ruimte en dat is wat mensen graag willen voelen. Een vloerkleed bij de zithoek staat gezellig op de foto, maar een kleed in de keuken of onder de eettafel haalt weer veel vloeroppervlak weg. Voor de mooiste foto kun je deze dus het beste even weghalen. Hetzelfde geldt voor een badmat, kleedje op het toilet of speelkleden op de kinderslaapkamers.

In alle gevallen houdt in het achterhoofd, dat potentiële kopers zichzelf er moeten zien wonen, net zoals jij dat gevoel destijds had. Pas als je mensen binnen krijgt, kun je namelijk jouw huis verkopen!

Wil je, je woning verkopen? Maak dan een afspraak voor een gratis waardebepaling! Onze makelaars komen vrijblijvend bij je langs!

Logo funda
Logo register taxateur
Logo VBO
Logo NWWI
Logo SCVM
Logo Woondossier

Niks missen?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.